Ontdek De Lijn Flex

Sinds 6 januari 2024 vervangen de flexbussen van De Lijn op heel wat plaatsen de gekende belbusjes. Het grote verschil zit in de uitbreiding van het aanbod. Zo kan je in verschillende gemeentes waar er vroeger géén belbussen reden, rekenen op de flexbus. Ook de beschikbare uren zijn uitgebreid.

Ontdek of de flexbus een oplossing biedt voor jou

Geeft de De Lijn-routeplanner aan dat je jouw traject niet of slechts deels kunt afleggen met het vast openbaar vervoer? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor een rit met de flexbus.

Ontdek of de flexbus een oplossing biedt voor jou via de Hoppinreisplanner in de Hoppin-app (te downloaden voor iPhone of Android) of via deze website.

Vind je moeilijk je weg via de digitale kanalen? Dan kun je ook terecht bij de Hoppincentrale (0800 12 2 12).

De Hoppinreisplanner combineert verschillende vervoermiddelen om je bestemming te bereiken en berekent wat voor jou de meest geschikte oplossing is om met het openbaar vervoer te reizen. Zo krijg je ritten voorgesteld met bijvoorbeeld het gekende openbaar vervoer of ga je de flexbus kunnen combineren met bus of trein.

Reserveer de flexbus via Hoppin 

Stelt de Hoppinreisplanner een flexbus voor om (een deel van) jouw traject af te leggen? Reserveer je rit dan vooraf. Ook dit doe je via de Hoppinapp, deze website of Hoppincentrale. Dat reserveren kan trouwens vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand. Al raden we je aan tijdig te boeken om er zeker van te zijn dat er nog een flexbus beschikbaar is.

Zo reserveer je de flexbus

Flexbus boeken?

Via de Hoppinwebsite

Ga naar de Hoppinreisplanner

Bel naar de Hoppincentrale

Bereikbaar op 0800 12 2 12

Waar en wanneer rijdt de flexbus?

Het flexvervoer is beschikbaar in heel wat gemeentes in Vlaanderen. De Lijn heeft alle informatie per provincie gerangschikt. Zo vind je snel het flexaanbod in jouw regio terug en weet je waar en wanneer op de flexbus te rekenen.

Ontdek het hier

Wat kost een rit met de flexbus?

Op de flexbus gelden de vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn. Zo reis je makkelijk door bij je eerste reservatie je abonnement te registreren:

  • in de Hoppinapp

  • via de Hoppincentrale

Daarnaast kan je digitale tickets gebruiken die je aankoopt via de De Lijn- of de Hoppinapp. Voorlopig is het nog niet mogelijk om je abonnement te registreren via de Hoppinwebsite.

Gebruik je een ander vervoerbewijs? Of wil je meer opties kennen? Lees er dan alles over op de website van De Lijn.

Inclusief flexvervoer

Uiteraard maken toegankelijke voertuigen ook deel uit van het flexaanbod. Wie nood heeft aan een toegankelijke rit meldt dit bij een eerste telefonische reservatie aan de Hoppincentrale. Afhankelijk van de mobiliteitsnoden:

  • voorzien ze een toegankelijk voertuig
  • mag je de combimobiele voorgestelde route(s) rechtstreeks afleggen met één flexbus

Let op! Reis je verder dan jouw eigen flexgebied? Dan zul je alsnog verschillende vervoermiddelen moeten combineren.

De Hoppincentrale

Waarvoor kun je bij de Hoppincentrale terecht?

Veelgestelde vragen

De Hoppinreisplanner

Meer uitleg over het gebruik van de Hoppinapp.

Veelgestelde vragen

Flexvervoer

Alles wat je moet weten over flexvervoer.

Veelgestelde vragen

Boek je flexbus

Via de Hoppinwebsite

Ga naar de Hoppinreisplanner

Via de Hoppincentrale

Bereikbaar op 0800 12 2 12