Hoppin-deelvoertuigen
Deelmobiliteit krijgt een duwtje in de rug van de Vlaamse overheid met het ‘Vervoer op Maat’ (VoM). ‘Vervoer op Maat’ zijn gesubsidieerde mobiliteitsoplossingen die een aanvulling zijn op het openbaar vervoer. Waar geen bus of tram langskomt kun je gebruik maken van de flexbus, deelfietsen of deelauto’s om je reis te starten of verder te zetten.

De vervoerregio’s (VVRs) bepalen de aanbieders in jouw stad of gemeente. Op veel plaatsen is dit al gebeurd, in sommige regio’s wordt de selectie pas in de loop van 2025 afgerond.
Benieuwd naar de gekozen VoM deelsystemen in jouw regio? Kijk op de kaart hierboven. Klik op de link hieronder om te zien tot welke vervoerregio jouw stad of gemeente behoort.
Bekijk de kaart met vervoerregio’sAanbieders Hoppin-deelfietsen
Waar vind je deze deelfietsen, hoe gebruik je ze en hoeveel kost het?

Nextbike
Vervoerregio Vlaamse Rand kiest voor de deelfietsen van Nextbike.
Meer informatie volgt.
Voorzien in 2025
Vervoerregio’s Leuven, Westhoek, Oostende, Brugge, Midwest en Kempen stellen in de loop van 2025 een leverancier van deelfietsen aan. Je vindt hierover binnenkort meer informatie op deze pagina.
Aanbieders Hoppin-deelauto’s
Waar vind je deze deelwagens, hoe gebruik je ze en hoeveel kost het?
Types deelfietsen
Back-to-one, back-to-many, freefloating… Ontdek hier alles over de types deelfietsen in Vlaanderen.
Zo gebruik je een deelfietsAlle aanbieders deelmobiliteit
Er zijn in Vlaanderen nog andere aanbieders van deelmobiliteit actief. Bekijk de lijst via onderstaande link.
Aanbieders deelmobiliteit in VlaanderenIs autodelen iets voor jou?
Doe nu de autodeeltest, en over 2 minuten weet je of autodelen in jouw leven past.
Ontdek het hierVoM is een afkorting voor ‘Vervoer op Maat’. Op sommige plekken, momenten of voor bepaalde groepen mensen zijn treinen, bussen en trams niet altijd een optie. Vervoer op maat biedt dan een oplossing. Dit flexibele vervoeraanbod vult het reguliere openbaar vervoer aan. Denk aan de flexbus van De Lijn en deelsystemen zoals deelauto’s en deelfietsen. Ook speciale voorzieningen voor mensen met een ernstige fysieke handicap maken hier deel van uit.
Hoppin-deelvoertuigen zijn door de overheid gesubsidieerd. Je vindt ze op locaties die moeilijk of niet bereikbaar zijn via een halte van De Lijn. Je kunt Hoppin-deelvoertuigen soms aan een lager tarief gebruiken dan niet-gesubsidieerde deelvoertuigen.
Commerciële deelvoertuigen richten zich op winstgevende locaties en doelgroepen. Ze worden volledig door de commerciële spelers gefinancierd.
In Vlaanderen zijn de vervoerregio’s verantwoordelijk voor de uitrol van Vervoer op Maat (VoM)-deelfietsen en -auto’s. Elke regio stelt een verantwoordelijke aan, die de coördinatie en uitvoering van de projecten verzorgt.
In 2019 werden de Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s zitten de lokale besturen mee aan het stuur om de mobiliteitsuitdagingen in de omgeving aan te pakken. Elke vervoerregio heeft hiervoor een Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt.
Vlaanderen telt 15 vervoerregio’s:
- Aalst
- Antwerpen
- Brugge
- Gent
- Leuven
- Kempen
- Kortrijk
- Limburg
- Mechelen
- Midwest
- Oostende
- Vlaamse Ardennen
- Vlaamse Rand
- Waasland
- Westhoek
Bekijk de kaart om te zien tot welke vervoerregio jouw stad of gemeente behoort.