Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over het gebruik van Hoppin in de testfase met De Lijn flex. De testfase gaat voorlopig enkel in Klein-Brabant door. Voor andere regio’s blijft alles hetzelfde.

Een rit na 29 november 2022 met de flexbus Klein-Brabant boek je vanaf 15 november 2022 via de Hoppincentrale (0800 12 2 12 of via de app).

Dankzij Hoppin wordt combimobiliteit eenvoudiger voor de reiziger. Hoppin bundelt trein, tram, bus, deelfiets en deelwagen onder één herkenbare naam. De naam verwijst naar de manier waarop we ons in de toekomst zullen verplaatsen met het openbaar vervoer. We zullen ‘hoppen’ van het ene op het andere vervoermiddel.

Met de routeplanner zal je in de toekomst eenvoudig jouw reis kunnen plannen, boeken en betalen via de Hoppin app, de website of de Hoppincentrale.

Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd, zoals de trein, tram, bus, een deelsysteem of je eigen fiets. Zo kan je vlot overstappen van het ene op het andere vervoermiddel.

Bekijk de video

Voor de routeplanner over heel Vlaanderen wordt uitgerold, start Hoppin eerst een test in Puurs-Sint-Amands en Bornem. Tijdens deze testfase zal feedback van reizigers, chauffeurs en De Lijn worden verzameld om de werking van Hoppin te optimaliseren en verder uit te bouwen.

  • Voor reizigers van Puurs-Sint-Amands en Bornem
    Een rit na 29 november 2022 met de flexbus Klein-Brabant boek je vanaf 15 november 2022 via de Hoppincentrale (0800 12 2 12 of via de app).

    • Blijft mijn abonnement/ticket van De Lijn geldig?
      Ja, alles blijft hetzelfde. Je hebt nog steeds een geldig vervoersbewijs van De Lijn nodig op de flexbus.

    • Blijven de haltes, voertuigen en chauffeurs hetzelfde?
      Ja, de haltes, voertuigen en chauffeurs blijven hetzelfde.

  • Voor andere reizigers
    De testfase gaat voorlopig enkel in Puurs-Sint-Amands en Bornem door. Voor andere regio’s blijft alles hetzelfde.

Biedt de trein of een vaste lijn geen of slechts een gedeeltelijke oplossing voor jouw verplaatsing? Dan kan je je verplaatsing misschien wel maken met de belbus.

Lees meer over de belbus op delijn.be/belbus

Het kan voorkomen dat je geen belbus kan reserveren omdat er voldoende aanbod is in het reguliere openbaar vervoer. De belbus dient als aanvullend openbaar vervoer: er zal dus eerst altijd gekeken worden of een vaste lijn je (gedeeltelijk) van a naar b kan brengen. Dit noemen we de OV-toets.

Van zodra je de app installeert, vragen wij enkele gegevens zoals je naam, telefoonnummer en e-mailadres. Door deze in te vullen maak je automatisch een Hoppin account aan. Daarna kan je de app gebruiken. 

Heb je vragen over het gebruik van je gegevens? Je vindt ons privacy beleid hier.

In de app in het menu (linksboven) kan je klikken op “account verwijderen”. Het duurt 48 uur voordat je account en al je persoonsgegevens gewist zullen zijn.

In de app kan je in het menu (linksboven) favorieten aanklikken en die zelf gaan aanpassen, zoals bijvoorbeeld je thuis- of werkadres. Wanneer je hierop klikt kan je een adres invoeren dat in Puurs-Sint-Amands en Bornem ligt.

  • Kies je ophaal- en afstaplocatie. Bepaal daarna de datum en het tijdstip waarop je wilt vertrekken of aankomen. Je krijgt een voorstel te zien in de app.

  • Kies het voorstel dat je wilt reserveren en reserveer deze rit

  • Nieuw: iedereen krijgt een tijdsvenster van 30 minuten.
    Heb je een ophaaltijd gekozen? Dan is dit tijdsvenster +30 minuten (voorbeeld: je vraagt om opgehaald te worden om 12u, dan is het tijdsvenster 12u-12u30).
    Heb je een aankomsttijd gekozen? Dan is de 30 minuten aangepast op jouw ideale aankomsttijd.

In het menu (linksboven bij je naam) bij “Geplande ritten” kan je al je geplande ritten zien. Bij elke rit in de toekomst kan je deze rit nog annuleren.

Altijd binnen je ophaaltijdvenster. Een uur van tevoren krijg je de exacte tijd per sms/voice-bericht/pushbericht. 30 minuten én 5 minuten van te voren krijg je nog een real time update. In de app kan je de flexbus live volgen.

Om pushberichten te krijgen moet je de meldingen inschakelen voor de app. Dit doe je in de instellingen van je apparaat.

Helaas kan je de adressen niet wijzigen wanneer de rit al geboekt is. Je kan wel in de app je rit annuleren en een nieuwe rit boeken.

Bij het installeren van de app vragen we je toestemming om je locatie te gebruiken. Dit doen we om je de meest optimale reisroute te kunnen voorstellen. Je bent niet verplicht je locatie te delen dus je kan dit altijd uitschakelen via de instellingen van je smartphone. Hou er dan wel rekening mee dat de voorgestelde routes minder optimaal kunnen zijn.

Tijdens de testfase betaal je gewoon met een vervoersbewijs van De Lijn. Meer info over de vervoersbewijzen.

Bel de Hoppincentrale (0800 12 2 12)- zij kunnen je wachtwoord resetten.

Bel de Hoppincentrale (0800 12 2 12) - zij kunnen je helpen bij het gebruik van de app.

Vragen rond het gebruik van je gegevens? Lees de privacy policy en de gebruikersvoorwaarden.

Een Hoppincentrale medewerker maakt telefonisch een account voor je aan. Ze gaan je een aantal vragen stellen om dit account op te maken.

Hoppincentrale medewerkers kunnen dit doen en vragen ook of bijvoorbeeld je thuisadres mag opgeslagen worden.

Medewerkers ontzorgen je van a tot z en beantwoorden al je vragen om je rit te boeken.

De Hoppincentrale voert controle uit om te controleren of de passagier de echte passagier is. Nadien wordt het account verwijderd. Het kan 48 uur duren voordat het hele account verwijderd is.

Let op: er kan eventueel nog een account zijn bij De Lijn als je in het verleden de belbus nam. Je zal ook bij De Lijn je account moeten laten wissen. Dit kan via help.delijn.be.

  • Kies je ophaal- en afstaplocatie. Bepaal daarna de datum en het tijdstip waarop je wilt vertrekken of aankomen. Je krijgt een voorstel te zien in de app.

  • Kies het voorstel dat je wilt reserveren en reserveer deze rit

  • Nieuw: iedereen krijgt een tijdsvenster van 30 minuten.
    Heb je een ophaaltijd gekozen? Dan is dit tijdsvenster +30 minuten (voorbeeld: je vraagt om opgehaald te worden om 12u, dan is het tijdsvenster 12u-12u30).
    Heb je een aankomsttijd gekozen? Dan is de 30 minuten aangepast op jouw ideale aankomsttijd.

In de app kan je in het menu (linksboven bij je naam) bij “Geplande ritten” al je geplande ritten zien. Bij elke rit in de toekomst kan je deze rit nog annuleren. Ritten annuleren kan ook via de Hoppincentrale (0800 12 2 12).

Altijd binnen je ophaaltijdvenster. Een uur van tevoren krijg je de exacte tijd per sms/voice-bericht/pushbericht. 30 minuten én 5 minuten van te voren krijg je nog een real time update. In de app kan je de flexbus live volgen.

Om pushberichten te krijgen moet je de meldingen inschakelen voor de app. Dit doe je in de instellingen van je apparaat.

Helaas kan je de adressen niet wijzigen wanneer de rit al geboekt is. Je kan wel in de app je rit annuleren en een nieuwe rit boeken.

Tijdens de testfase betaal je gewoon met een vervoersbewijs van De Lijn. Meer info over de vervoersbewijzen.

Je krijgt hier automatisch bericht van:

  • Geboekt via de App? De App stuurt push berichten op je telefoon over de reële ophaaltijd en dus ook eventuele vertragingen. Belangrijk: om pushberichten te ontvangen moet je meldingen van de app toestaan op je apparaat.

  • Geboekt via de Hoppincentrale? De medewerkers vragen je of je per SMS of per voicebericht updates wilt krijgen. Dit wordt automatisch doorgestuurd naar je telefoonnummer.

  • Geboekt via de App? De app zal je na een rit automatisch om feedback vragen.

  • Geboekt via de Hoppincentrale? Periodiek zullen we feedback vragen over jouw ervaring met Hoppin. je kan ook na elk gesprek feedback geven over de Hoppincentrale.

  • Voor een dringend incident kan je onmiddellijk bellen naar de Hoppincentrale 0800 12 2 12

  • Een niet dringend incident of klachten kan je melden via info@hoppin.be

Je kan een rit reserveren voor maximum 8 personen.

Een reiziger heeft recht op uitsluiting van de OV-toets als je 65+ bent of gebruik maakt van het Vlaams Fonds. Dit moet altijd via de Hoppincentrale worden doorgeven. De medewerker zal dit kunnen aangeven in je account.

  • Is het dezelfde dag? Bel dan de Hoppincentrale op 0800 12 2 12. Zij kunnen nagaan of de chauffeur nog op weg is en of jouw verloren voorwerp terecht is.

  • Is het langer geleden? Bel De Lijn op 070 220 200 (€0.30/min). Zij helpen je verder met het zoeken van je verloren voorwerp.