Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd, zoals de trein, tram, bus, een deelsysteem ((bak)fiets, auto, step, …) of je eigen fiets. Je herkent een Hoppinpunt aan de paars-groene Hoppinzuil met het logo van Hoppin en de Vlaamse overheid.
Op de Hoppinzuil vind je informatie over alle vervoermiddelen die op dat Hoppinpunt beschikbaar zijn. Bij een digitale zuil kun je ook andere informatie zoals de dienstregelingen en de vertrek- en aankomsttijden van de trein, bus en tram opzoeken.
Op elk Hoppinpunt is een fietsenstalling aanwezig. Als er parkeerplaatsen zijn, voorziet het punt ook plaatsen voor personen met een mobiliteitsbeperking. Op sommige Hoppinpunten vind je ook extra diensten, zoals een pakjesautomaat of een fietsherstelzuil.
De komende jaren zal het aantal Hoppinpunten in Vlaanderen sterk groeien. Lokale besturen en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) hebben de ambitie om tegen 2030 zo’n 2000 Hoppinpunten aan te leggen. Lokale besturen krijgen hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid. Meer info over de Hoppinpunten in jouw buurt, vind je in de Hoppinpuntenzoeker.
De aanleg en het onderhoud van een Hoppinpunt is de taak en verantwoordelijkheid van de wegbeheerder. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), De Lijn, Lantis en De Werkvennootschap zijn verantwoordelijk voor de Hoppinpunten langs gewestwegen. De steden en gemeenten zijn verantwoordelijk voor de Hoppinpunten langs gemeentewegen. De vervoerregio’s en lokale besturen beslissen over de locatie van een Hoppinpunt. Die informatie vind je terug in het openbaarvervoerplan op de website van de vervoerregio’s.
Een defect aan de Hoppinzuil of verkeerde informatie kun je melden via de website van ‘Meldpunt Wegen’. Je kunt ook eventuele foto’s van het probleem toevoegen aan je melding.
Neen, in uitzonderlijke situaties is het mogelijk dat er een kleinschalig Hoppinpunt is ingericht zonder een OV-halte. Soms ligt de locatie van de Hoppinzuil wel op enige afstand van een bushalte. In dit geval is er signalisatie voorzien of kan je je oriënteren aan de hand van de kaart op de Hoppinzuil.
Op analoge zuilen vind je een overzichtskaart van het Hoppinpunt en eventueel de nabije omgeving. Je ziet er het aanwezige mobiliteitsaanbod en eventuele andere diensten. Op de digitale zuil is dit aangevuld met (realtime) informatie over het openbaar vervoer. Aanbieders van deelmobiliteit en diensten kunnen hun aanbod delen met de Hoppincentrale, waardoor die informatie ook beschikbaar zal zijn op de Hoppinzuil.
Er staat ook een QR-code op de Hoppinzuil. Die verwijst naar een specifieke webpagina van de Hoppinpuntenzoeker.
De beheerder van het Hoppinpunt (het lokale bestuur of het Agentschap Wegen en Verkeer) kiest zelf het type zuil dat geplaatst wordt op een Hoppinpunt. De interactieve zuil heeft niet overal een meerwaarde. Sta je aan een analoge zuil, maar wil je toch de realtime dienstverlening van bus of trein? Dan verwijzen we je graag door naar Delijn.be of NMBS.be